Digital marknadsföring i sociala medier “bli framgångsrik i skönhetsbranschen under lågkonjunkturen"


Skönhetsindustrin har vuxit stadig med cirka 20 % per år. Många som arbetar i skönhetsbranschen är med all rätt oroade om hur länge lågkonjunkturen kommer att vara. Den senaste tidens turbulens har nog knappast undgått någon. Nyheten med fallande aktiekurser och stigande arbetslöshet. Inte konstig om många får panik. Riskerna måste minimeras och kostnader ska minskas men samtidigt måste intäkterna bibehållas eller ökas, så visst är den oron befogad. Det man vet från tidigare kriser är att kriser ofta för med sig stora möjligheter och förändringar, det är nu som företag har möjlighet att ändra strategi och även att lyckas med att öka sin försäljning.


I den här artikeln kommer vi att ge dig förslag på hur du kan vända lågkonjunkturen till din fördel och om inte öka er försäljning så att ni åtminstone inte minska er omsättning.


Hur ni ökar omsättningen under lågkonjunkturen

Man brukar säga att nytänkande och innovation ofta uppstår ur en djupgående kriser. Det stämmer oftast i skönhetsbranschen att det i många fall är ett framgångsrecept.

När det går bra så fortsätter du av vana och rutin att göra på samma sätt och vill inte gärna ändra på något.När saker och ting blir sämre så tvingas du att tänka kreativt och ändra dina rutiner.

Därför är det nu ett tillfälle och kanske ett måste för att klara krisen att ändra företagets beteende till ett mer genomtänk arbetssätt. För den som vill se en positiv utveckling i en lågkonjunktur så har vi några exempel på möjligheter och strategier på hur du kan dra nytta av sociala media inom skönhetsbranschen.


Strategier för att öka försäljning med sociala medier


Några strategier som kan användas för att locka konsumenter till att köpa era produkter eller boka tid för skönhetsbehandling, det kan vara att erbjuda en unik upplevelse, investera i kvalitetsprodukter eller att erbjuda ett brett urval. Det kan också vara en bra idé att hitta olika sätt att presentera och sälja produkter och behandlingar, till exempel genom Digital marknadsföring så som nyhetsbrev, blogg och chatbots på era sociala medier.

Fördelen med chatbots är att kunden får omedelbart svar på sina frågor, kan få en presentation av produkter och även boka in en tid för behandling. Det blir lätttillgängligt för kunden och du behöver inte lägga ner tid och energi på att svara på kundernas frågor.

Ett annat alternativ kan vara att förbättra personlig service, vilket skapar kundnytta och bidrar till att kunden känner sig uppmärksammad och får en bra upplevelse av ert företag. Genom att kombinera olika marknadsföringsmetoder såsom sociala medier, nyhetsbrev, blogg, utbildningar, online presentationer och fysiska event så kan du skapa intresse för era behandlingar och skönhetsprodukter och samtidigt bygga ert varumärke. Kontakta Zmartbot idag och kom igång med Digital marknadsföring.



Implementera Chatbots på sociala medier och öka er försäljning

En väldesignad webbplats som är lätt att navigera är avgörande för alla företag men det räcker inte oavsett om du säljer produkter eller tjänster så är det viktigt att finnas på de social medier där era kunder finns. Den betydelsen vet nog de flesta idag och har ett Instagram eller Facebook konto. Kunder älskar när de får ett snabbt svar på sina frågor när de kontaktar er och de flesta konsumenter inom skönhetsbranschen förväntar sig att få snabba svar på alla sina frågor om skönhetsbehandlingar och vilka produkter och behandlingar som passar dem bäst. Om ni dröjer med att svar så är risken att kunden får en dålig upplevelse av ert företag och kontaktar era konkurrent istället som ger snabbare service och bättre upplevelse och det bidrar förstås till att ni förlorar en kund. Därför kan det finnas goda skäl att börja implementera chatbots och automatisera era processer på sociala kanaler så som Facebook, Instagram, Messenger, Twitter, etc. för att interagera med era kunder och ge svar på frågor direkt när kunden efterfrågar. Chatbots kan öka försäljningen på behandlingar, produkter och tar hand om eran kundservice. Detta är mycket kostnadseffektivt och tidsbesparande. Dessutom ger det kundnytta och bättre service till era kunder. Här kan du läsa mer!


7 Tips hur du kan öka försäljningen under lågkonjunkturen med sociala medier


1. Kundrelationer-Gör så här!

I takt med att konkurrensen blir hårdare, tävlar fler och fler konkurrenter om dina kunders uppmärksamhet. Så din möjlighet och utmaning är att stärka och skydda din relation med befintliga kunder. För en optimist innebär det att förbättra kundservice, hur ni interagerar med era kunder, vilken upplevelse får kunde av ert företag. Fundera på vad som krävs för att bygga långsiktiga, starka relationer. I praktiken är det en närmare dialog med kunden, hur man utvecklar samarbetet, utvecklar känslomässiga kontakter och utökar kontaktytan med kunden som tex med chatbots som levererar snabbt det din kund efterfrågar när det gäller kundservice, försäljning ,bokningar och reklamationer,etc. Dessutom kan det vara dags att belöna befintliga kunder med bättre villkor, tydligare mervärde, specialprogram och mer nyanserade erbjudanden. Observera att detta inte är samma sak som att sänka priserna, eftersom det kan få katastrofala konsekvenser för framtiden.


2. Ta över kunder från konkurrenterna!

Som ett resultat av lågkonjunkturen har många företag problem. Det här är din affärsmöjlighet! Om dina konkurrenter blir passiva kan det vara dags att vinna över dina konkurrenters kunder. Med lite research kan du enkelt ta reda på vad som händer med dina konkurrenter. Vem skär ner på sin personalstyrka? Vem är tvungen att ge upp kundsegment? Vem har ekonomiska problem? Under en konjunkturnedgång kan det vara värt att hålla ett öga på sina konkurrenter på de som inte håller måttet. Varför? Jo, för här är en fantastisk möjlighet för dig att komma in och erbjuda något bättre.


3. Fokusera på kundnytta och lösningar, inte pris!

I svåra tider är kunderna mer medvetna om risker. De vågar inte ta risker. I sådana situationer kan det till och med vara motiverat att anlita leverantörer som tar något mer i betalt men som är kända för sin kvalite och service. Denna paradox kan tyckas märklig, eftersom människor ofta är villiga att betala mer än vanligt för varor och tjänster när de vet att värdet är större än kostnaden. Kunden förstår alltmer att misstag kostar pengar, men i en lågkonjunktur kan konsekvenserna bli ödesdigra. Fundera på hur du kan skapa och erbjuda värdebaserade lösningar utifrån kundens behov. Kan du bredda din existerande tjänsteportfölj, specialanpassade produkter, addera tilläggstjänster eller ge bättre finansiella lösningar?

4. Introducera nya produkter och försäljningskanaler

Vilka av dina erbjudanden är bäst lämpade för att tillföra värde till dina kunder under en lågkonjunktur? Kan du anpassa, lägga till eller ändra några erbjudanden, produkter eller tjänster? Genom att göra detta visar det tydligt hur du kan sänka kundens kostnader eller öka intäkterna. Då finns det goda chanser att du kan lyckas. Dessutom är det värt att se över vilka försäljningskanaler som används idag. Stanna upp, ägna tid åt att se över kundstrategier och skaffa nya kunder. Hittar du nya marknader att sälja till? Kan försäljningen ökas genom lågkostnads kanaler såsom Nyhetsbrev, chatbots på era social medier etc. Här begränsas du endast av din egen kreativitet.


5. Bli bättre på sälj!

I en lågkonjunktur har du ännu bättre anledning att sätta högre standarder, acceptera inte passiva medarbetare som är negativa och inte vill vara med i förändringen och göra sin del. Vårt råd är att se över vilka sälj förmågor ni har i företaget genom att göra en aktuell situationsanalys av era medarbetares styrkor och svagheter, de behöver stöd mer än någonsin för att kunna sälja bättre. Stanna upp, diagnostisera och ta sedan beslut om vad du ska prioritera. Detta är särskilt viktigt i svåra tider. Nu är det viktigt att alla hjälpas åt att sälja.


6.Bygga en stark säljkultur !

Under en lågkonjunktur måste varje medarbetare ta ansvar och delta i försäljningen av företaget tjänster och produkter. Framgångsrika företag involverar alla anställda i försäljningsprocessen. Utöver tekniska lösningar på klinikutrustningar ger teknikern även rekommendationer och råd om nya produkter och tjänster. Kundtjänst svarar inte bara på frågor utan erbjuder också lösningar och försäljning. Framgångsrika företag har upptäckt att var och en påverkar kundernas köpbeslut, vilket blir särskilt viktigt när försäljningen går ner. Det här är ett unikt tillfälle att börja bygga en stark säljkultur, vilket svenska företag i allt högre grad behöver, då endast vart tredje företag har en stark säljkultur (Källa: Sales Performance Survey).


7. Acceptera inte att det är en lågkonjunktur!

Under en konjunkturnedgång är det inte bara viktigt att systematiskt arbeta hårdare och smartare. Lika viktigt är en positiv attityd och framtidstro. Allt börjar med en tanke som sedan utvecklas. Vill du veta mer hur ert företag kan öka sin försäljning? kontakta Zmartchart för en kostnadsfri konsultation HÄR!


Summering

Skönhetsindustrin har vuxit stadig med cirka 20 % per år. Så här blir du också framgångsrik! Vi ger dig 7 Tips och strategier hur du lyckas under en rådande lågkonjunktur. Det kan också vara en bra idé att hitta olika sätt att presentera och sälja produkter och behandlingar, till exempel genom Digital marknadsföring så som nyhetsbrev, blogg chatbots på era sociala medier, online event. etc.

Visste du att chatbots kan öka försäljningen på behandlingar, produkter och eran kundservice. Dessutom ger det kundnytta och bättre service till era kunder. Kunder älskar när de får snabba svar!

Under en konjunkturnedgång är det inte bara viktigt att systematiskt arbeta hårdare med sälj utan smartare. Vill du veta hur?












44 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla